non-profit.hu
népszerű keresési találatok nonprofit.lap.hu nonprofit.hu
 

A marketing szerepe a nonprofit szférában


A nonprofit szférában is egyre növekvő verseny tapasztalható, mivel az önkormányzatok és az állam is egyre több feladatot ad át a nonprofit szervezeteknek, azonban az állami feladatokra fordítható pénzforrások sajnos általában nem mindig fedezik a teljes feladat megvalósítását.

A nonprofit szektornak három fő bevételi forrása lehetséges:

I. közbevétel:

– állami és önkormányzati bevételek, azok az állami források, amelyeken belül további kilenc bevételi lehetőséget különböztetünk meg;
– normatív kormányzati és önkormányzati, nem normatív kormányzati és önkormányzati, központi alapból származó bevételek, átengedett iparűzési adó, áfa visszatérítés és az 1 százalékos támogatásból származó bevétel.

II. az adományoknak, magántámogatásoknak négy lehetséges forrása van:

– vállalati
– lakossági
– külföldi szervezettől származó
– más nonprofit szervezettől származó támogatás.

III. a saját bevételek két forrásból származhatnak:

– alaptevékenyég
– gazdálkodási tevékenység.

A nonprofit szervezetek életében valamennyi bevételi forrás maximális kiaknázásához egyre fontosabbá válik a marketing szerepe. A marketing alapja az a fajta szükséglet, hogy a nonprofit szervezet megtalálja azokat a személyeket, szervezeteket, csoportokat, magán- és multinacionális cégeket, amelyeknek az érdeklődési köre kiterjed a nonprofit szervezet által felvállalt és megoldani kívánt problémákra is. A marketing egy irányított tevékenység, amely a célcsoportok, a piacok meghatározásán és az igények, szükségletek feltérképezésén alapul. Ahhoz, hogy tudjuk, képesek vagyunk-e ezeket a szükségleteket kielégíteni, szükséges az általunk nyújtható szolgáltatás pontos ismerete.

Az a nonprofit szervezet, amely marketing-orientált, a fogyasztó felé fordulva dolgozik, ami nagyobb hatékonyságot és jobb erőforrás-kihasználást eredményez a részére. A marketing-orientált nonprofit szervezet részére az első lépés a marketingterv elkészítése.

A marketingterv tartalmazza a végrehajtás részleteit és az ellenőrzési feladatokat, formákat. A marketingterv elkészítésének első lépése a belső és a külső helyzet elemzése. Az elemzés alapja a nonprofit szervezet mikro- (közvetlen környezet) és makrokörnyezetének (szélesebb hatású, társadalmi, gazdasági stb. erők) elemzése.

Ezt követi a nonprofit szervezet küldetésének meghatározása, a célok kijelölése. A helyzet elemzését és a küldetés megfogalmazását a potenciális piacok gondos behatárolása, és ezek közül a célpiacok kiválasztása követi. A szervezetnek ezután meg kell fogalmaznia azt a stratégiát, amit az egyes célpiacok meghódítása érdekében alkalmaz. Mindezek meghatározása után el kell készíteni a stratégiai marketingterv megvalósításának ütemtervét, költségvetését, öszsze kell foglalni az azokkal kapcsolatos szervezési feladatokat.

E lépések megtétele után a megvalósítás marad hátra, amelynek során folyamatosan értékelnünk, elemeznünk kell a már elvégzett feladatokat, és folyamatos visszacsatolással állandóan ellenőrizni, szükség estén módosítani. Ahhoz, hogy jól működő marketingtervet dolgozzunk ki, pontosan ismernünk kell szervezetünk pillanatnyi helyzetét.

Erősségek:
Mi a nonprofit szervezetünk erőssége? Mi az, amiben különösen jók vagyunk? Mi az, amit jobban csinálunk másoknál?

Gyengeségek:
Mi a nonprofit szervezetünk gyenge pontja? Mi az, amiben esetleg nem vagyunk elég jók?

Veszélyek:

Kik a legnagyobb versenytársaink, és ők milyen veszélyt jelenthetnek ránk nézve? A marketingterv megvalósításának eszközrendszere a marketingmix, amely a nonprofit szervezetek esetében a 7P:

Product – termék, vagy Program –, aminek a fogyasztó számára használati értéke van;
Price – ár;
Place – hely, az a csatorna, amelyen át a célközönséghez el akarunk jutni;
Promotion – azok a marketingkommunikációs eszközök, amelyeket munkánk során felhasználunk;
People – az emberek, akikkel együtt dolgozunk;
Physical evidence – szolgáltatásunk azon része (ha van ilyen), ami fizikai természetű;
Process – az a folyamat, amelyben a célcsoport is részt vesz, és amelynek során hozzájut a szolgáltatásunkhoz.

A marketingterv végrehajtását követően az egész folyamatot, annak eredményességét, a felmerült problémákat elemezni kell, és a következő terv készítésénél a leszűrt tapasztalatokat figyelembe kell venni.

Földi Katalin
ügyvezető igazgató,
Daylight Kommunikációs Intézet



Forrás: Marketingpirula

vissza a főoldalra

Wellness ajánlatokat keres?
SzállásPort - fényképes szállásajánló
www.szallasport.hu
Éttermek országszerte
Országos éttereamjánló
www.itt.hu/ettermek
 
Hrdetés
Berolina
Csapatépítő tréning
Online Autóbérlés
SzállásPort
Factory
Az Ön által most látogatott oldal tartalmilag jelentősen továbbfejleszthető. Amennyiben
Önnek erre együttműködési javaslata van, kérjünk keressen meg bennünket ide kattintva!
 

Többletteljesítményű toner | Panelprogram | Hátrányos megkülönböztetés | Ide | Angol nyelvtan | Szállások | Terapeuta | Terápia | Fotózás

Carrental Dublin | Inchirieri auto | Céges tréningek | Orvosok | | HP kazetta | Autóbérlés | Koncepció | ETA | Adományozás | Online marketing tanácsadás
Tenzid | Szabadidő Portál | Károli Gáspár | Nagykereskedelem | Szekfű András | Trom Kata | Kognitív | Vitorlás hajó | Szakmai oldalak | Klubtag

Car hire Miami | Pujcovna aut | Marketing | Transz | Céges Csapatépítés | Drámajáték | Larnaca Airport | Pszichológia | Vízi terápiák | Kattintson